Als je DENKT dat avontuur GEVAARLIJK is, probeer ROUTINE. Dat is DODELIJK

Auteur: 

  • Paulo Coelho
EDDIS
29/11/18

Schat uw uithoudingsvermogen in

Met het nieuwe jaar in zicht heeft U hebt beslist om opnieuw aan uw conditie te werken. U heeft uw doelstellingen vastgelegd en bent bereid om na de feestdagen te gaan trainen.
Proficiat! Stel uw beslissing vooral niet uit. Begin door uw capaciteiten in te schatten en ga te raden bij een dokter om in alle veiligheid opnieuw te gaan sporten.

Met een eenvoudige test kunt u uw uithoudingsvermogen inschatten: meet uw polsslag in rust (Pr); vervolgens gaat u met de hielen op de grond gedurende 45 seconden op en neer door de knieën. Meet opnieuw uw polsslag (Pe). Wacht een minuut na de inspanning en neem voor een derde keer uw polsslag (P1). Met de volgende formule berekent u de recuperatie-index van het hart:

Uithoudingsvermogen = (Pe – 70) + 2 (P1 – Pr)
                                                                10

Als de index hoger is dan acht, is de recuperatie zwak; bij een index tussen zes en acht, matig. Voor een goede recuperatie na de inspanning moet de index tussen drie en zes bedragen. Een cijfer lager dan drie wijst op een uitstekende fysieke conditie, waarbij om het even welke activiteit kan beoefend worden. 

Aantal keer bekeken

61