Het ENIGE wat telt is wat je LEERT nadat je het ALLEMAAL WEET

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
24/07/18

Naar de prullenmand 

Vijfjarenplan naar de prullenmand, maar wel de juiste vragen stellen, daar gaat het volgens Ignace Van Doorselaere om in zijn artikel in de tijd van vandaag!  

Waar groeien we? Waar zitten onze meest rendabele segmenten? Maken we de juiste technische keuzes? Wat doen concurrenten beter? Hoe moeten we distributie opbouwen? Hebben we de juiste mensen? Zit de prijszetting juist? Tientallen vragen waarbij keuzes worden gemaakt en die samenkomen in de focus van ‘beter dan de concurrent, relevant voor de klant, waarde voor de aandeelhouder’. Voeg daar ambitie aan toe en de kwaliteit van de implementatie en je bent vertrokken.

Een bedrijf is geen plan, het is een kompasnaald. Het wijst een richting aan waarin je het onvoorspelbare van onderweg moet aanvaarden en best flexibel bent. De focus ligt vast, de weg ernaartoe wordt constant aangepast: flexibele focus. Gas geven als het goed gaat, ter plaatse halt maken, achteruit gaan en herstellen waar het fout loopt. Eerder dan de wereld over vijf jaar te voorspellen, leg je een prototype in de markt en zie je wat er gebeurt. Probeer, blijf dicht in de buurt, kijk, zoek en sleutel. Jaar op jaar kan je in een groeiplan (‘budget’ heet dat in de volksmond) acties en vereiste middelen vastleggen. Dat is dichterbij, maar evenmin een bijbel. Pas onderweg aan als het nodig is en hou genoeg snelheid.
Meer lezen? https://www.tijd.be/opinie/column/Vijfjarenplannen-zijn-duur-betaald-bijgeloof/10033044

Aantal keer bekeken

2666